E ok să-ţi spui deschis părerea.
Să știi cînd şi cum e cu totu' altceva.

 

   Login

 

May 13

Written by: Napoleon Bonaparte
5/13/2010 12:00 PM 

Joe Marasco în cartea The Software Development Edge: Essays on Managing Successful Projects ne povesteste cum să actionam în criză. Într-un articol, "The Five Days of the Fish",  ne spune că problemele din business sînt ca un pește mort în cămară.

Un pește mort în cămară începe să se-mpută după trei zile. La fel sînt și problemele din biznis - lumea începe să le perceapă după ce au fermentat cîteva zile. De aici în colo timpul este cel care dictează.

Scena

Un restaurant care-și ține peștii vii într-un acvariu pentru a fi serviți proaspeți clienților.

Bine'nțeles că ar putea exista angajați care pot prevedea și preveni problema, dar ei sînt acoperiți de zgomot. Găsim două categorii:

  • Casandrele care n-au altceva mai bun de făcut și carora le pute orice. Babe plîngăcioase care nu le nimeresc decît din noroc chior. Ei sînt zgomotul cel mai puternic.
  • Cei care se pricep. Un patron bun îi poate deosebi de precedenții. Aici zgomotul care apare sînt patronii și managerii proști. Și propriile lor greșeli din trecut.

prima zi: peștele moare

Cîțiva observă peștele plutind cu burta-n sus și se-ntreabă dacă peștele s-a apucat de yoga. Mai tîrziu, după escaladarea problemei, ei se vor făli că au gasit ceva în neregula.

a doua zi: negarea

Deși clienții au reclamat mirosul, șeful de sală nu raportează problema (mai ales de frica patronului care se isterizează la orice problemuță).

a treia zi: Specialistul

Cînd putoarea a dat peste ei, patronul cheama Specialistul care va diagnostica peștele ca fiind mort. După răspunsul evident negativ la întrebarea "Nu-l poti resuscita buș-a-la-buș?" patronul comandă "Fix the *ucking fish problem!".

Ce oare înseamna fix the problem?
 - aerisirea?
 - salvarea celorlalți pești din acvariu?
 - cautarea unor furnizori mai buni cu pești sanatoși?
 - găsirea unor clienți pentru peștele împuțit?

Știind că patronul cu pricina habar n-are ce fix vrea și că va sări de la una la alta, Specialistul se apucă de treabă.

Între timp clienții se răresc, în tîrg apar bîrfe ca le-au murit peștii de boli tropicale, iar patronul asigură în stînga și în dreapta că problema e ca și rezolvată. Cîrtitorii de serviciu nu mai prididesc cu "v-am spus eu".

Specialistul e cu mîinile pîna la coate în mațele peștelui în căutarea problemei. Toți îl gigilesc, îi glorifică știința și îl numesc salvatore de la patria. Dacă e un bun specialist acesta nu va cădea în capcana autosuficienței și-și va continua treaba.

ziua 4: punctul culminant

Putoarea a împinzit cartierul. Lumea cere capul Specialistului, ba chiar îl invinovațesc de moarea peștelui. Patronul e în panică.

Aici intervine cu adevarat Specialistul specialist:
 - termină diagnosticarea problemei
 - face un plan și-l comunică echpei
 - se apucă de munca

Un neavenit s-ar fi apucat de resuscitarea peștelui la îndemnul patronului sau s-ar fi apucat de aerisirea și acoperirea mirosului (în biznis se numește public relations). Să vadă lumea ca el Face Treabă. Timp pierdut care ar fi dus la faliment.

Acum, nici Specialistul nostru nu e scăpat de probleme: alți pești morti ar duce problema de-a dura la vale fără speranțe de rezolvare.

ziua 5: înca o zi critica

Se lucrează la rezolvarea problemei, dar Specialistul știe că dacă mirosul va continua clienții vor pleca definitiv. Pe lîngă problema principală se va ocupa şi de eliminarea putorii. În plus, există pericolul ca patronul să interpreteze greșit mirosul ca o lipsă de progres și să ia o hotarîre definitivă la nervi. Dacă patronul rezistă presiunii și-l lasă pe om să-și facă treaba lucrurile vor merge înspre bine.

Morala specialistului

  1. problema va fi vizibilă în ziua a doua, dar rar se va ajunge la tine atît de devreme;
  2. nu pierde vremea fixing cai verzi pe pereți; murdarește-te pe mîini, caută problema; mirosul e tare și va deveni putoare;
  3. Planul și Munca;
  4. Continuă treaba, dar caută să elimini și mirosul (oamenii au nevoie de asigurare și de reasigurare că problemele se vor rezolva).

N.

ps. am tradus acest capitol fără acceptul autorului, dar sper să nu mă bage la cremenal

Tags:
Home  |  Lazy admin wiki  |  Hyde Park  |  books  |  miscellaneous
Copyright 2009 by Napoleon Bonaparte    Terms Of Use   Privacy Statement